Flyskræk

Hver tiende dansker lider af flyskræk i større eller mindre grad. Årsagen til flyskræk er ofte individuel og personlig, men generelt kan man sige, at mennesket fra naturens side ikke er skabt til at flyve. Den flyvende bevægelse kan derfor føles forkert og underlig i starten. Følelsen af trykket, de anderledes vejrforhold og fremmede lyde er noget, der kan skabe ubehag hos de fleste mennesker – det ukendte og uvante gør os utrygge. Det er en helt sund reaktion at blive utryg og bange, når vi står i en fremmed situation, som ved flyvning, indtil vi kan vurdere om situationen er farlig eller ej. Alle mennesker er i større eller mindre grad udstyret med et angstberedskab, der sørger for, at vi bliver bange i farlige situationer. Det er den mekanisme, der hjælper os med at reagere hensigtsmæssigt, hvis en situation viser sig at udgøre en fare, da angsten sørger for, at vi er forberedte på at flygte eller bekæmpe det farlige.

 

En årsag til flyskræk kan derfor være en helt naturlig og rationel frygt for, at flyet skal styrte ned. Dog er det er ikke mange, der rent faktisk har haft dårlige oplevelser med at flyve, og statistisk set er flyvning den mest sikre transportform – faktisk er det ti gange mere farligt at færdes i trafikken.

 

Problemet er, hvis vores angstberedskab også er aktivt i situationer, hvor der reelt ikke er nogen fare. Hvis du har svært at slippe tanken om, at flyet skal styrte ned, selvom du ved, at det er sikkert at flyve, lider du af flyskræk. Det er en meget ubehagelig lidelse, der kan forhindre dig i at komme på spændende rejser rundt om i verden.

 

Udover den rationelle frygt for flystyrt er der ofte også en mere irrationel årsag bag flyskræk. Den går ud på, at være bange for at miste kontrollen under flyveturen. Det at være højt oppe i atmosfæren, spændt fast og låst inde med en masse ukendte mennesker kan være meget skrækindjagende. Du oplever måske at få kvalme, koldsved, hjertet begynder at banke og vejrtrækningen bliver hurtig når du sidder i et fly eller tænker på det. Ofte opstår der en pludselig angst for at dø. Mange bliver overvældet af en klaustrofobisk følelse, når dørene til flyet bliver lukket og man ikke har mulighed for at komme ud af flyet. Angsten kan i nogle tilfælde blive så stor, at du har det skidt i flere uger op til afrejsen. I værste fald bliver angsten så uudholdelig, at du aflyser din ferie.

 

Hvis det er angsten, der bestemmer hvor du rejser hen, bør du overveje at gøre noget ved det. Det er et problem, hvis din frygt for at flyve forhindre dig i at gøre ting, du godt kunne tænke dig. Vi kan hos PsyCare hjælpe dig med at bearbejde årsagen til din flyskræk, så du fremover kan flyve uden at være bange. Faktisk kan du lære at blive så afslappet med flyvningen, at du kan læne dig tilbage og nyde turen!

 

Råd til forebyggelse af flyskræk

 

Planlægning af rejsen:

  • Få bearbejdet din flyskræk. Sørg for at få bearbejdet årsagerne bag din flyskræk hos en psykolog inden din ferie. Psykologen kan også lære dig teknikker, som du kan bruge på flyet, hvis du skulle få et angstanfald.   

  • Drop medicinen. Der findes forskellige former for medicin, der virker beroligende og som kan være fristende at benytte sig af. Dog er det en kortsigtet lindring, der ikke løser det egentlige problem. På langt sigt er det bedre, at du lærer at håndtere din flyskræk uden at skulle bruge kemiske stoffer.   

  • Skaf viden. Viden om flyet kan mindske dine irrationelle og angste tanker. Sæt dig eksempelvis ind i, hvordan flyet kan hænge i luften, hvad lufthuller er, om flyet kan fortsætte hvis det tordner, og hvad der sker i cockpittet. Jo mere viden du tilegner dig, jo nemmere er det at slå frygten hen, når der eksempelvis er lyde du ikke kender og som gør dig urolig.   

  • Hold dine tanker beskæftigede. Læs gerne en bog eller tal med din sidemand. En banal samtale om vind og vejr får dine tanker til at fokusere på andre ting end din angst for at flyve. Det hjælper også at være åben omkring sin flyskræk.   

  • Drik vand. Undgå at blive dehydreret og sørg generelt for at være veltilpas.   

  • Glæd dig til målet. Husk på, at flyveturen kun er transport. Hav derfor fokus på målet og hvordan du glæder dig til at komme på ferie.

 

Før afrejse:

  • Vær veludhvilet. Angsten har nemmere ved at snige sig ind på dig, hvis du er træt.

  • Undgå stress. Vær i god tid, så du ikke behøver at stresse. Det er vigtigt, at du er helt rolig og afslappet, så du kan bibeholde det rationelle overblik.   

  • Spis og drik vand. Sørg for at føle dig afslappet og godt tilpas før flyveturen. Sørg derfor for at have spist et godt måltid, drukket vand og været på toilettet inden flystart.   

  • Undgå alkohol. Det kan virke fristende at dulme angsten med alkohol, men det er bedre at du er frisk i hovedet, så du rationelt kan forhindre din frygt i at snige sig ind på dig.   

  • Undgå kaffe. For megen koffein kan give dig hjertebanken og hedeture, hvilket kan forstærke din angst.   

  • Medbring en bog eller andet der kan distrahere dig og som du normalt hygger dig med.

 

Under rejsen:

  • Hvis du bliver bange og urolig og kan mærke at flyskrækken sniger ind på dig, så brug nogle af de teknikker du har lært dig i forvejen. Men sørg også for at fortælle om din angst til nogen på flyet. Du kan roligt sige det til personalet, som er vant til at støtte folk med flyskræk. Det er ikke pinligt – personalet kan bedre hjælpe dig, hvis de kender til din angst. I forhold til flypersonalet, skal du huske, at der ikke er nogen grund til at gå i panik, hvis personalet ser urolige og stressede ud. De kan have en dårlig dag, ligesom alle andre.   

  • Dybe vejrtrækninger er en god måde at bevare roen på. Det er vigtigt, at du forsøger at bevare en fornuftig vejrtrækning. En rolig vejrtrækning gør det svært for kroppen at få angstsymptomer som eksempelvis hjertebanken, koldsved og hyperventilation. Dette gør, at angsten ikke så let opstår.   

  • Hold dine tanker beskæftigede. Læs gerne en bog eller tal med din sidemand. En banal samtale om vind og vejr får dine tanker til at fokusere på andre ting end din angst for at flyve. Det hjælper også at være åben omkring sin flyskræk.   

  • Drik vand. Undgå at blive dehydreret og sørg generelt for at være veltilpas.

 

 

Læs mere

Klik i boksen til højre for at læse mere om forskellige typer angst og hvad du kan gøre ved det.

 

HR CARE & Psycare Danmark

Ramsingsvej 28A, 2500 Valby, Danmark  •  7025 5657

info@psycare.dk •  info@hrcare.dk​

medlem af Dansk Industri, DI nr.: 842903
cvr.nr. 29319707​

HR Care og PSycare Danmarks privatlivspolitik